FrågaAVTALSRÄTTGåva16/06/2019

Kan förälder ta ifrån en gåva från sitt barn?

Hej. Jag är 16 år gammal och min mamma tänker säga upp kontakt med mig. Hon hävdar att hon enligt lag ska få ta tillbaka min telefon som hon givit mig som gåva. Är detta sant?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga kan hittas i gåvolagen. En gåva är bindande och kan ej återkallas när gåvan fullbordats enligt 1 § gåvolagen. En mobiltelefon räknas som lös egendom, vilket fullbordas när den kommit i mottagarens besittning d.v.s. förfogande, se 2 §. Även omyndiga personer kan själva ta emot gåvor och behålla de rent juridiskt, så länge det handlar om lös egendom och att de förstår innebörden av gåvan.

Om gåvan är villkorad, t.ex. om din mor sagt ''du får mobilen av mig, men om 5 år kommer jag behöva ta tillbaka den'', då gäller villkoret. Om det inte fanns något villkor i samband med att du fick mobilen, så har din mamma ingen rätt att ta tillbaka gåvan enligt lag med tanke på att du även är i åldern där du förstår innebörden av gåvan.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare