Kan felaktiga uppgifter i ett avtal utgöra förtal enligt 5kap 5§ BrB?

Kan man stämma en säljare för förtal, efter en bostadsaffär?

Jag köpte en lägenhet i Centrala Göteborg under hösten 2016. Säljaren var ordförande i föreningen och hade lämnat uppgifter till mäklaren om ett kommande stambyte och att detta skulle innebära en avgiftshöjning mellan 500-700 kr. Det beslutet om stambyte har hävts och processen inom bostadsrättsföreningen har börjat om.

Men: jag undrar om det ändå går att stämma säljaren för förtal? Eftersom det finns uppgifter / bevis för att avgiftshöjningen hade blivit högre än vad som stod i mäklarens text givet att beslutet om stambyte hade fullföljts.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så vill du veta ifall du kan stämma säljaren av din bostadsrätt för förtal på grund utav att hen underdrev den hyreshöjningen som skulle följa på stambytet.

Kan den felaktiga uppgiften utgöra ett förtalsbrott?

För att säljaren ska ha gjort sig skyldig till förtal så krävs att hen har utpekat dig (eller någon annan) som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller ha spridit en uppgift som är ägnad att utsätta dig för andras missaktning (Brottsbalken 5kap 5§).

En uppgift om en eventuell hyreshöjning faller inte in under någon av de krav som paragrafen ställer upp, du kommer därför inte att nå någon framgång med en förtalstalan.

Kan den felaktiga hyresuppgiften vara ett fel i lägenheten?

Det som skulle kunna vara aktuellt i ditt fall är att säljaren har begått ett avtalsbrott när hen uppgav avgiftshöjningen trots att hen visste om att den skulle bli betydligt högre, detta skulle eventuellt kunna vara ett fel i köpet (Köplagen 17§).

Ett fel i köpet gör att du eventuellt kan kräva att säljaren gav dig ett prisavdrag (skadestånd) som motsvarade skillnaden mellan säljarens uppgift och den verkliga höjning som sedan genomförts (Köplagen 22 och 27§). Men du uppger i din fråga att hyreshöjningen inte alls blir av och att stambytet har skjutits på framtiden, det finns därför ingen skada som du kan begära prisavdrag för och du kommer därför inte att nå någon framgång med ett sådant krav.

Slutsats

Även om hyreshöjningen hade genomförts så hade en domstol inte ansett att det säljarens uppgifter var ett förtalsbrott. Eftersom höjningen aldrig har gjorts så finns det heller ingen skada som du kan få ersättning för, du kommer därför inte heller att kunna nå framgång med en stämning.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

MVH

Måns LundvallRådgivare