Kan falska uttalande om svartbygge åtalbart?

En granne har via brev till byggnadsstyrelsen/länsstyrelsen/miljödomstolen skrivit att vårt bygge är ett "svartbygge". Vi fick bygglov som hon sedan överklagat till alla instanser men överklagan har avvisats då allt är korrekt byggt. Är detta åtalbart då grannen också talat med andra grannar om vårt "svartbygge"?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det femte kapitlet i Brottsbalken hanterar ärekränkning och skiljer mellan förtal och förolämpning. Baserat det ni delger om er situation skulle jag säga att förtal kan vara tillämpligt.

Förtal förutsätter ett antal rekvisit (dvs. krav) (5 kap. 1 § Brottsbalken)

Handlingen ska

- uppgifter lämnats till någon annan - de andra grannarna

- pekas ut som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt - olagligt uppförrning av byggnad utan bygglov

- syfta att utsätta den personen för andras missaktning

- inte vara försvarbar med hänsyn till omständigheterna - ex. bevis eller annan skälig grund

För grannens uttalande till de andra grannarna är förtal tillämpbart och åtalbart.

Ärekräkningbrott är målsägandebrott vilket innebär att ni som utsatta för gärningen ska väcka åtal. Skulle ni vilja väcka åtal rekommenderar jag att ni tar kontakt med polisen. Vill ni ha hjälp med det kan ni kontakta vår juristbyrå via info@lawline.se.

Hoppas det besvarade din fråga och lycka till!

Amanda OlssonRådgivare