Kan ett vikariat avslutas i förtid?

Hej, är så att jag har vikariat anställning nu men ej pappret skrivna ännu med datum, kan ja säga till min chef att jag ej kan vara kvar (säga upp mig)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga antar jag att du har en tidsbegränsad anställning, men utan avtal med slutdatum. Jag kommer i min fråga redogöra för vad som gäller vid ett vikariat och hur en sådan anställning kan avslutas. Din fråga handlar om arbetsrätt och jag tillämpar därför lagen om anställningsskydd (LAS).

Kan ett vikariat avslutas i förtid?

Ett vikariat är en form av tidsbegränsad anställning som ingås för att ersätta en person på en viss tjänst för att upphöra antingen när den avtalade tiden för anställningen löper ut eller när personen som arbetstagaren vikarierar för kommer tillbaka till arbetet (5 § LAS). Huvudregeln vid tidsbegränsade anställningar är att de inte går att sägas upp i förtid, av vare sig arbetstagaren eller arbetsgivaren. Detta beror på att ett vikariat har ett slutdatum och anställningen gäller tills det går ut (4 § 2 stycket LAS). Detta innebär alltså att arbetsgivaren har en arbetsskyldighet fram till din sista anställningsdag.

Vid en tidsbegränsad anställning kan det avtalas om möjlighet till uppsägning i förtid, detta antingen genom anställningsavtalet eller kollektivavtal (4 § 2 stycket LAS). Detta innebär att, om du och din arbetsgivare har genom avtal kommit överens om en uppsägningstid så gäller denna.

Sammanfattning och vägledning

Huvudregeln är alltså att tidsbegränsade anställningar inte går att sägas upp i förtid, om det inte finns något annat avtalat. Eftersom du inte har några datum som jag kan ta del av, kan jag inte säga vilket datum som är ditt slutdatum. Eftersom du inte har skrivit om ni har avtalat något annat, kan jag inte heller säga att undantaget är uppfyllt. Jag kommer därför fram till att du inte kan säga upp dig i förtid, utan din anställning löper till sista dagen. Jag rekommenderar dig att prata med din arbetsgivare och berätta om hur du vill göra. Jag rekommenderar även att du borde be din arbetsgivare att lägga till start och slutdatum för din anställning i ditt anställningsavtal.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du såklart välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare