Kan ett utländskt företag driva in en skuld jag har?

Jag signade upp mig för ca 1 år på InterNations för att prova på deras tjänst, använde den bara ett fåtal gånger innan jag avinstallerade appen. De har fortsatt dragit pengar från mitt konto £30 per halvår utan att jag märkt av det. Bara nu har jag fått ett mejl från de där de säger att jag måste uppdatera mina bankuppgifter då jag har bytt kontokort. Företaget är baserat i Munchen.

Vad händer om jag struntar i att uppdatera mina kontouppgifter, då jag inte längre vill vara medlem? De har dessutom en gammal adress på mig, så de vet kanske inte att jag inte längre bor i London.

De hävdar att jag måste betala då det står i deras termer att avtalet förnyas automatiskt och att jag missade uppsägningstiden med 1 dag (samma dag de skickade ut påminnelsen för betalning).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då du har ett avtal med företaget samt även avtalad tid om när tjänsten måste sägas upp är du bunden av avtalet mellan er. Det är svårt att säga exakt vad som sker om du inte uppdaterar dina kontouppgifter och därmed inte betalar det du är skyldig.

Det finns möjlighet för ett utländskt företag att vända sig till ett inkassobolag för att driva in skulden, det finns inkassobyråer som är specialiserade på att driva in skulder över nationsgränser. Likaledes kan en utländsk borgenär även vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande för den obetalda skulden. Vid både inkasso och ärende hos Kronofogden kan det tillkomma fler kostnader än din ursprungliga skuld.

Som svar på din fråga innebär det att det finns en möjlighet för din motpart att söka upp sig och begära betalning även om ni befinner er i olika länder.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare