Kan ett SMS klassas som olaga hot?

september fjol blev jag indragen i brott utav ett olagligt nätverk inom kreditbrott och bedrägeri. Det senaste halvåret har jag blivit förföljd, fått snö kastat på fönstren, stått utanför fönstret och pekar och väntar, får sms ibland där det står ett falskt namn jag gav för min säkerhet om hur jag mår från den här personen som förföljer mig. Min fråga är om smset kan klassas som hot? Den här personen frågar egentligen inte hur jag mår. Han vet inte mitt riktiga namn. Jag har gömt mig i Göteborg det senaste halvåret och fick sms strax efter jag kom tillbaka till hemorten.

Polisen vill inte göra så mycket. Hur ska jag hantera dom här smsen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lagen ska den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla dömas för olaga hot (4 kap 5 § Brottsbalken).

Bedömningen av huruvida ett hot är ägnat att framkalla allvarlig rädsla utgår från hur situationen framstått från den hotades synvinkel (alltså du). Av betydelse vid denna bedömning är bl.a. på vilket sätt hotet uttalas, relationen mellan den hotade och personen som hotar samt vad den hotade känner till om gärningsmannens agerande sedan tidigare. Dessa aspekter talar för att det borde kunna vara frågan om ett olaga hot i din fråga.

Innehållet i själva sms:et talar dock mot att det rör sig om ett olaga hot. Hotet bör avse ett brott som inte är "lindrigt" och själva innehållet i sms:et i din fråga uppfyller inte i sig självt detta. Själva sms:et i sig är ju helt harmlöst (även om du tolkar det på ett annat sätt kommer det bli svårt att bevisa avsändarens verkliga avsikt). Om du dock kan påvisa att det i själva verket rör sig om ett "förtäckt" olaga hot som döljer sig i SMS:et skulle personen möjligen kunna dömas för olaga hot. Utgången i en sådan rättegång måste dock sammanfattningsvis anses vara högst osäker.

Hoppas du känner att du fått lite nyttig information gällande hur du ska tänka kring dessa SMS!

Sebastian NäslundRådgivare