Kan ett särkullbarns rätt till efterarv innebära att en efterlevande make måste flytta från sin bostad?

Hej! Jag undrar hur man gör när en person dör som har ett biologiskt barn sen tidigare och är gift och har två barn inom äktenskapet. Jag har för mig att barnet sen tidigare äktenskap ska få sitt arv direkt. Men hur gör man om det finns en lägenhet och ett sommarhus som den efterlevande änkan lever i? Kan hon tvingas sälja dessa för att det första barnet ska få ut sitt arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar om en efterlevande make kan tvingas sälja sin bostad och sommarhus för att den avlidne makens barn utanför äktenskapet (särkullbarn) begär att ta del av sitt arv.

Regler om hur arv ska fördelas och vilka som ärver finns i ärvdabalken (ÄB). Regler om bodelning när ett äktenskap upplöses finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Jag kommer använda mig av dessa två lagar vid besvarandet av din fråga. Vid besvarandet utgår jag från att det inte finns något testamente.

Vad händer med den avlidnes tillgångar?

När den som avlider var gift ska en bodelning ske innan arvet kan fördelas (23 kap. 1 § ÄB).  Regler om bodelning finns som sagt i ÄktB. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom kan vara enskild genom t.ex. äktenskapsförord eller testamente (7 kap. 2 § ÄktB). Giftorättsgodset ska delas på hälften mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB).

Om lägenheten och/eller sommarhuset är enskild egendom ska de därför inte ingå i bodelningen och kommer tillfalla den avlidne makens arvingar direkt. Är de giftorättsgods ska de däremot ingå i bodelning och i sådana fall tillfaller de den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). När den avlidne har ett särkullbarn kan denne dock, som du påstår, välja mellan att ta ut arvet direkt eller avstå och låta den efterlevande maken förvalta arvet (3 kap. 9 § ÄB). Om särkullbarnet väljer att avstå arvet har denne rätt att få ut arvet vid den efterlevande makens bortgång .

Till exempel: när make A avlider har makarna tillsammans 600 000 kr i giftorättsgods. Efter en bodelning tilldelas make A 300 000 kr och B 300 000 kr. Make A har två barn gemensamt med make B (C och D) och ett barn utanför äktenskapet (E). Efter bodelningen har E rätt att ta ut sin del av arvet från A direkt. Eftersom make A har tre bröstarvingar (barn) har E rätt till 1/3 av A:s andel, d.v.s. 300 000/3 = 100 000 kr. Om E istället väljer att avstå sitt arv tillfaller all egendom den efterlevande maken.

Får den efterlevande maken bo kvar i bostaden?

I 11 kap. 8 § ÄktB finns en regel om att en make som behöver makarnas gemensamma bostad har rätt att få den avräknad på sin lott. Vad som avses med makarnas gemensamma bostad framgår av 7 kap. 4 § ÄktB. För att den efterlevande maken ska ha rätt att överta bostaden måste det också anses som skäligt. Om den efterlevande makens övertagande av bostaden medför att den avlidne maken inte tilldelas giftorättsgods i den utsträckning denne har rätt till kan den efterlevande maken täcka denna del genom pengar eller annat giftorättsgods (11 kap. 10 § ÄktB).

Slutsats

Särkullbarnet kan alltså välja att ta ut sin del av arvet direkt. Av frågan framgår inte om lägenheten är makarnas gemensamma bostad. Om lägenhet utgör makarnas gemensamma bostad bör den efterlevande maken ha rätt att överta bostaden även om särkullbarnet väljer att ta ut sitt arv direkt. Om värdet av bostaden är så stort att den avlidne makens andel inte täcks kan annat giftorättsgods skiftas över eller täckas med pengar.

Om den efterlevande maken inte har tillräckligt med tillgångar för att lösa ut särkullbarnet kommer lägenheten tillskiftas alla arvingar (efterlevande make, särkullbarnet och de två gemensamma barnen). Det skulle innebära att alla arvingar skulle äga lägenheten tillsammans, vilket kallas samäganderätt. Samäganderätt regleras i samäganderättslagen. En samägare kan ansöka till tingsrätten om tvångsförsäljning av lägenheten (6 § samäganderättslagen). Om någon av samägarna kan visa att det finns synnerliga skäl för att lägenheten inte ska säljas får tingsrätten besluta att tvångsförsäljning inte ska ske.

Vad som gäller för sommarhuset, som jag antar inte utgör makarnas gemensamma bostad, är svårt att svara på. Det beror på vilka tillgångar som finns och hur lottläggningen görs. Det finns även möjlighet att testamentera kvarlåtenskapen till den efterlevande makan. Testamentet får dock inte inskränka på särkullbarnets s.k. laglott, som motsvarar hälften av särkullbarnets arv. För hjälp med att upprätta testamente kan du vända dig till vår avtalstjänst som du hittar här

Med vänlig hälsning,

Sofia DanielssonRådgivare