Kan ett överlåtelseförbud vid arv förhindra utmätning?

Hej jag undrar vad som händer om jag har skulder hos kronofogden och jag och min bror ärver ett fritidshus tillsammans 50/50. Kan kronofogden utmäta fastigheten. Om så är fallet går det att skriva något i testamentet som hindrar detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om utmätning regleras i utsökningsbalken. Huvudregeln är att Kronofogden får utmäta all egendom (4 kap. 2 § utsökningsbalken). Arv utgör egendom och enligt huvudregeln får därför arv utmätas. Det finns dock undantag till denna regel. Egendom får inte överlåtas om det finns en föreskrift (överlåtelseförbud) som förbjuder detta vid gåva eller i ett testamente. Samma sak gäller även som utgångspunkt för utmätning (5 kap. 5 § utsökningsbalken).

Undantaget ska man däremot inte hålla stenhårt i. Det är oklart vad som faktiskt gäller enligt detta undantag. När det gäller överlåtelseförbud vid köp- eller bytesavtal har det ansetts att överlåtelseförbudet ska respekteras, men endast om det är ställt i överlåtarens intresse. Överlåtelseförbudet (och även förbud mot utmätning) har alltså respekterats i de fall där förbudet uppställts i överlåtarens intresse och inte i mottagarens intresse.

Samma sak verkar gälla för överlåtelseförbud vid arv. Enligt Högsta domstolen kan arv där överlåtelseförbud finns, fortfarande vara aktuell för utmätning (NJA 1998 s.135).

Sammanfattat

Även om rättsläget är oklart kan jag sammanfatta det som att:

  • Om överlåtelseförbudets huvudsakliga syfte är att undanhålla arvet från dina borgenärer så kommer arvet troligen att kunna utmätas ändå, trots att det finns ett överlåtelseförbud i din mammas testamente. Om så här inte var fallet hade det varit allt för enkelt att undkomma utmätning av arv och det är inte det som är det huvudsakliga syftet med ett överlåtelseförbud.

Syftet med ett överlåtelseförbud är alltså inte att skydda mottagaren från utmätning, utan i stället att skydda överlåtarens intresse (om att till exempel behålla fastigheten inom familjen).

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänligen,

Michelle KomulainenRådgivare