Kan ett företag köpa en fordran från ett dödsbo?

Hej LW, företaget X AB (inkasso) har köpt/övertagit en skuld gällande mig från ett dödsbo, kravet är fastställt 2005 (skadestånd, domstol).

Som jag förstår det är ett dödsbo en juridisk person som kan driva in ev. skulder osv. för sin avlidna klient tills dödsboet avslutas men .. finns det något lagstöd för att ett AB, X kan överta/ bli en juridisk person som kan/får kräva in denna personligt knutna skuld till en sedan 6 år avliden person? Tack för ordet : )

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår det har en person som nu är avliden varit borgenär (person som har rätt att kräva in en skuld) mot dig som gäldenär (skuldsatt person). Borgenärskapet övertogs av dödsboet som nu, i egenskap av borgenär, har ett skuldkrav på dig som gäldenär.

En borgenär har enligt Skuldebrevslagen rätt att överlåta fordringar till vem helst borgenären önskar. I ovan fall har dödsboet i egenskap av borgenär enligt huvudregeln rätt att överlåta det skuldkrav dödsboet har på dig, till ett AB.

Det finns inga regler som hindrar ett inkassoföretag eller andra liknande företag från att köpa fordringar, det gäller också skadeståndsfordringar utdömda i domstol. Dock måste alltid preskriptionstiderna undersökas.

I ditt fall fastställdes din skuld 2005. Utan preskriptionsavbrott skulle enligt huvudregeln den fordran du har på dig blivit preskriberad 2015, se 2 § Preskriptionslagen. Jag kan inte, med den knapphändiga informationen som presenterats, uttala mig om huruvida det skett preskriptionsavbrott eller inte. En överlåtelse är inte i sig tillräckligt för preskriptionsavbrott.

Med vänlig hälsning.

Martin CarlehedenRådgivare