FrågaÖVRIGTÖvrigt24/03/2023

Kan ett företag göra en JO-anmälan?

hur kan jag som företagare göra en motsvarighet till JO anmälan mot en myndighet

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Justitieombudsmannen (JO), är en del av riksdagens kontrollmakt. JO har till uppgift att på riksdagens vägnar utöva tillsyn över tillämpningen i offentlig verksamhet av lagar och andra författningar. En anmälan till JO kan vem som helst göra. Det behöver inte vara att man personligen är berörd av det man anmäler. När du anmäler krävs det att du anger namn, du kan inte vara anonym, så du behöver anmäla som privatperson. Du kan fortfarande anmäla myndigheten som ärendet avser. Här kommer du direkt till formuläret för att göra en JO-anmälan, men du kan även läsa på mer om hur en JO-anmälan görs här

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare