Kan ett flera utlandsresor som sammanlagt överstiger sex veckor räknas av från hemvisttiden?

Hej. Jag har en fråga angående hur man räknar hemvisttiden i Sverige när man ansöker om medborgarskap och hur man tolkar det som Migrationsverket anger på sin hemsida om kotare besök utomlands och sex veckors tiden.

Alltså skriver Migrationsverket på sin hemsida 'Om du har rest utomlands, till exempel på kortare besök eller semester har det ingen betydelse för hemvisttiden i Sverige. Men har du varit i utlandet i mer än sex veckor under ett år ska hela den tiden du varit utanför Sverige räknas av från hemvisttiden.'

Kan ni vänligen förklara vad de menar? Menar de sex veckor sammanlagt eller att det bara gäller de besök som tar mer än sex veckor?

Till exempel om jag hade några tjänsteresor under året som jag kunde inte tacka nej (och de tog 2 och 3 veckor respektivt), sedan hade jag några kortare semesterresor under året (3-4 dagar var och 21 dagar totalt) och en längre semester som tog 3 veckor, då alla resor utomlands sammanlagt tog naturligtvis mer är sex veckor. Ska alla räknas av från hemvisttiden (även tjänsteresor) och på grund av vad? (vilka propositioner, praxis eller rättsfall)

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När börjar hemvisttiden räknas?

Hemvisttiden börjar räknas från antingen den dag du kom till Sverige eller från den dag du lämnade in den ansökan om uppehållstillstånd som blev beviljad.

Dina veckor utomlands kan räknas av från hemvisttiden

Precis som du skriver ska tid i utlandet som överstiger sex veckor räknas av från hemvisttiden, enligt Migrationsverket. I ett fall från Migrationsdomstolen räknades tid i utlandet av från hemvisttiden, trots att det inte handlade om en sammanhängande vistelse på minst sex veckor. Min bedömning blir därför att det inte bara gäller utlandsresor som är längre än sex veckor, utan det är den sammanlagda tiden av alla resor som räknas. (se 11§ p.4 medborgarskapslagen och MIG 2008:14)

I det ovan nämnda rättsfallet handlade det om resor på grund av arbete, vilka bedömdes kunna räknas av. Därför bedömer jag att även dina tjänsteresor ska räknas med i bedömningen om du varit utomlands i sex veckor eller mer.

Du har sammanlagt varit utomlands i mer än sex veckor, inkl dina tjänsteresor. Min bedömning är, utifrån Migrationsverkets information och fallet från Migrationsdomstolen, att de elva veckor du har varit utomlands kan komma att räknas av från din hemvisttid.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Vill du ha mer hjälp kring denna fråga är du varmt välkommen att boka tid hos Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare