FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/07/2018

Kan ett brott begått av någon under 15 år stå med i belastningsregistret?

Hej, när jag var 14 år anmäldes jag av min skola för förtal (Tror jag, inte säker på just förtal). Eftersom att jag var under 15 år behövde jag bara snacka med Socialen med mina föräldrar. Vi hade ett möte som varade i 15 minuter där vi pratade om det som hänt. Mot mötets slut berättade hon på Socialen att hon inte var orolig över mig eller det som hänt och att hon förstod att det var en engångshändelse. Vi har inte haft några fler möten. Nu undrar jag ifall jag finns i belastningsregistret eller om jag har fått en prick? Eller om jag inte är med alls?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som brukar menas med att ha fått en prick är samma sak som att ett brott finns med i belastningsregistret.

Då du var 14 år vid händelsen så var du inte straffmyndig och kan därför inte ha straffats. Det verkar också som att du inte blev dömd för något brott, och i belastningsregistret finns endast uppgifter om saker som lett till en dom.

Med tiden slutar brott dessutom vara registrerade i belastningsregistret. Olika brott är registrerade olika länge. På polismyndighetens hemsida kan du läsa om vilka uppgifter som försvinner när.

Står du med i belastningsregistret?

Händelsen du beskriver ska inte vara registrerad i ditt belastningsregister. Om du trots allt skulle vara osäker har du rätt att kräva ut ditt belastningsregister (9 § lag om belastningsregister). Även detta kan göras via polisens hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Erika RedeliusRådgivare