Kan ett barnbarn ärva sina farföräldrar?

Hej

Har försökt läsa mig till hur det kan bli i vårt fall men litar inte riktigt på att jag tolkar det rätt. Jag och min syster hade en bror som tyvärr gick bort i höstas. Våra föräldrar lever båda två. Min bror har en son som är 35 år. Nu undrar jag hur det blir den dagen mina föräldrar går bort, ska jag och min syster dela mina föräldrars arv med vår brors son??

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledning

Din fråga är vem som ärver dina föräldrar efter att de går bort. Ni var tre helsyskon varav ett av syskonen har gått bort. Syskonet som gick bort har en son.

Din fråga handlar om arvsrätt vilket regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Istadarätt och syskonbarn/barnbarn

I svensk rätt finns en princip som kallas för istadarätt. Vanligtvis är det barnen (bröstarvingar) till arvlåtaren (den person som har gått bort) som ärver. Ett enklare uttryck för detta är: Barn ärver sina föräldrar. Om bröstarvingen till arvlåtaren har gått bort, så ska bröstarvingens egna barn träda i dess ställe (2 kap. 1 § ÄB).

Exempel:

"M" och "P" är gifta och har tre barn: "B1", "B2 och "B3".

B1 går bort innan M och P. B1 har ett barn som heter "SB".

När M respektive P går bort så ska B2, B3 och SB dela gemensamt kvarlåtenskapen. Detta beror på att SB ska träda i B1's ställe enligt den svenska istadarätten (2 kap. 1 § 2 st. ÄB).

Sammanfattning

Den svenska istadarätten gör det möjligt för ditt syskonbarn att träda in i din brors ställe. Det innebär precis som du misstänkte att du, din syster och ditt syskonbarn kommer att få dela på arvet efter dina föräldrar.

Hoppas att du fick svar på din fråga, om du har en till fundering är du välkommen att skriva en fråga igen!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare