Kan ett barn göra anspråk på en del av arvet när den ena föräldern avlider?

hej en förälder gick bort och mamman lever och ett hus blev sålt och mamman flyttade in på ett äldre

boende kan den enda dottern göra anspråk på en del av pengarna från huset har hört ca 25%

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga framgår inte om föräldrarna var gifta. Svaret gäller därför under förutsättning att föräldrarna var gifta och dottern är deras gemensamma barn. Frågan besvaras med regler som finns i ärvdabalken (ÄB).

Kan dottern göra anspråk på en del av pengarna från huset?

När en gift person avlider tilldelas den efterlevande maken hela arvet, 3 kap. 1 § ÄB. Makarnas barn får således vänta med att få ut sitt arv tills den efterlevande maken avlider. I ditt fall innebär detta att dottern får vänta med att få ut sitt arv tills mamman avlider. Svaret på din fråga är därför att det inte är möjligt för dottern att göra anspråk på några pengar från huset.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare