Kan enskild egendom uppstå på annat sätt än genom äktenskapsförord?

Hej. Jag undrar . Jag är gift särbo. Min man har en gård som han nu sålt som är hans enskilda egendom som han sa innan vi gifte oss att den inte va nu har han sålt gården till ett värde på13 miljoner. Vi har inte skrivit äktenskapsförord. Jag anade att han velat lura mig hela tiden. Har jag någon rätt till hans gård vilket han påstått från början?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om äktenskap hittar du i äktenskapsbalken.

När blir giftorättsgods enskild egendom?
Vid äktenskap gäller som utgångspunkt att all egendom som makarna äger förvandlas till giftorättsgods, och därmed blir gemensam egendom. Detta gäller oavsett när egendomen införskaffades, och oberoende av vilken make som står som ägare. För att ändra status på egendom från giftorättsgods till enskild egendom krävs det exempelvis att makarna upprättar ett äktenskapsförord, men det kan också ske genom gåva eller arv. Av gåvan eller testamentet ska det i sådana fall följa ett villkor om att egendomen ska vara mottagarens enskilda. Detsamma gäller förmånstagarförordnanden vid försäkringar (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Vad som träder istället för enskild egendom, alltså exempelvis pengar vid försäljning, är likaså enskild egendom.

Du skriver att ni inte har skrivit ett äktenskapsförord, och därmed måste något utav de andra möjliga alternativen att omvandla giftorättsgods till enskild egendom finnas i ditt fall. Alltså att din man fått gården i gåva eller via testamente med villkor om att den ska vara hans enskilda. Att ni för tillfället är särbos har ingen betydelse så länge ni är gifta. Egendom som tillhör någon utav er kommer fortfarande som utgångspunkt att betraktas som giftorättsgods.

Sammanfattning
Du har rätt till gårdens värde om den inte är enskild egendom på grund av gåva eller testamente med villkor om att den ska vara mottagarens (d.v.s. din särbo som du är gift med) enskilda egendom.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss.

Med vänliga hälsningar,

Emilia AlfredssonRådgivare