Kan ens syskon tvinga igenom en försäljning av en ärvd bostadsrätt?

Jag bor hos min pappa som börjar bli till åren och sviktande hälsa.Om han går bort kan mina 2 syskon slänga ut mig då?Det är en bostadsrätt han har.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga. Jag hoppas kunna hjälpa dig på bästa möjliga sätt.

Tyvärr kan jag inte ge dig ett exakt svar på din fråga då det finns flera omständigheter som jag inte känner till. Till exempel vet jag inte om du och din pappa äger bostadsrätten ihop men jag misstänker att det är din pappa som äger den själv och kommer i mitt svar utgå från detta.

Ifall din pappa skulle gå bort stämmer det som du säger att du och dina två syskon kommer att dela på arvet i tre lika stora delar, Ärvdabalken (ÄB) 2:1. Såvida det inte finns något testamente som säger annat det vill säga. Då kan arvslotternas storlek förändras. Alla tre barn har dock, oberoende av testamentet, rätt att få ut sin laglott vilket är 1/6 av arvet i detta fall, ÄB 7:1.

Ifall ni alla skulle ärva 1/3 av bostadsrätten äger ni den med samäganderätt. Huvudregeln är att alla ägare måste samtycka till hur man förfogar över den samägda bostadsrätten, Lagen om samäganderätt 2 §. En ägare kan dock hos tingsrätten tvinga igenom att bostadsrätten säljs på offentlig auktion, Lagen om samäganderätt 6 §.

Alternativa lösningar

Det finns dock flera sätt att lösa så att du kan bo kvar i bostadsrätten även efter din fars bortgång. Till exempel kan din pappa skriva i ett testamente att du ska ärva bostadsrätten, så länge som de andra syskonen får ut sin laglott. När du och dina syskon genomför arvskiftet kan ni också fördela lotterna på sådant sätt att du ärver bostadsrätten och dina syskon ärver andra tillgångar motsvarande bostadsrättens värde. Såvida sådana tillgångar existerar. Eller att du köper ut dina syskon från deras del av bostadsrätten.

Mitt främsta råd är dock att ni inom familjen pratar om detta och försöker hitta en lösning som alla är till freds med.

Med vänliga hälsningar,

Marcus LjungbergRådgivare