FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/08/2018

Kan ena maken sälja gemensam bostad utan den andres samtycke?

Hej! Jag och min hustru ligger i skilsmässa med betänketid på 6 månader. Min hustru har skrivit ett "kontrakt/avtal" om att jag skriver över vår gemensamma bostad/fastighet till henne mot att jag får 50 tkr i handen efter detta. Jag vägrar skriva under eftersom jag anser att en bodelningsförrättare utsedd av Tingsrätten vore på sin plats eftersom vår gemensamma fastighet är värderad till 2-2,4 mkr.

För att göra en lång historia kort, så hotar hon att kontakta en mäklare för att sälja vår gemensamma bostad till ett underpris på 1 mkr, bara för att sätta mig i skuld som delägare, eftersom hon har betydligt mer pengar än jag på grund av att jag är arbetslös.

En egen tolkning som jag har (eftersom det är stört omöjligt att "googla" svar på enskilda fall) är att vår gemensamma bostad kan gå till tvångsförsäljning om vi inte är överens och då borde det gå till som vid vilken annan försäljning som helst med fokus på marknadsvärde för fastigheten. Känner också att detta inte enkom är ett "civilrättsligt" ärende utan samtidigt tangerar ett polisiärt ärende eftersom det framkommit en hotbild ställt emot mig.

Frågan blir därför: Kan min maka sälja vår gemensamma bostad till underpris för att försätta mig i skuld?

Lawline svarar

Hej och tak för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall är både äktenskapsbalken och samäganderättslagen tillämpliga. Detta eftersom ni är två som tillsammans äger en fastighet och dessutom är gifta. Men på grund av att samäganderättslagen egentligen inte är utformad att reglera makars egendomsförhållanden får dess regler inte tillämpas på ett sådant sätt att de strider mot äktenskapsbalkens skyddsregler om makars gemensamma bostad. Svaret på din fråga finns därför i äktenskapsbalken, du hittar den här. (samäganderättslagen hittar du istället här)

Ingen försäljning utan ditt samtycke eller domstolens tillstånd

Din hustru får inte sälja er gemensamma bostad utan ditt samtycke, så länge fastigheten inte är hennes enskilda egendom genom exempelvis gåva eller arv. Kravet på samtycke gäller inte bara under äktenskapet, utan ända fram till dess att bodelningen har skett och egendomen därmed blivit fördelad mellan er. (se 7 kap 5 § äktenskapsbalken)

För att sälja fastigheten utan ditt samtycke krävs det att din hustru fått tillstånd från domstolen. Hon måste då ansöka om ett sådant tillstånd. (7 kap 8 § äktenskapsbalken)

Köpet kan gå åter om du väcker talan i domstol

Försäljningen av fastigheten kommer att förklaras ogiltig om din hustru säljer fastigheten utan varken ditt samtycke eller domstolens tillstånd. Fastigheten kommer då fortsatt att tillhöra dig och din hustru. Detta kräver dock att du väcker talan i domstol inom tre månader från det att du fick reda på att er fastighet har fått en ny ägare. Talan måste dessutom väckas innan den nya ägaren fått sin lagfart beviljad. (7 kap 9 § äktenskapsbalken)

Sammanfattning

Din hustru får alltså som huvudregel inte alls sälja er gemensamma bostad utan ditt samtycke. Skulle hon sälja fastigheten utan ditt samtycke eller tillstånd från domstolen har du rätt att väcka talan för att få tillbaka fastigheten. Skulle ni istället komma överens om att hon ska köpa ut dig har du rätt att få motsvarande värde i pengar eller annan egendom. Utgångspunkten är då fastighetens marknadsvärde.

Här hittar du information om hur du ansöker om en bodelningsförrättare.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Önskar du ytterligare hjälp i denna fråga är du var välkommen att boka tid hos Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare