Kan ena delägaren i samägd fastighet överlåta sin andel utan andra ägarens samtycke

Jag äger 50 % av ett litet hus som jag ej nyttjar. Har nu fått veta att den andra ägaren utan min vetskap gett bort sin del och en person utan min vetskap nyttjar huset.

Jag vill sälja min del men den personen vill inte köpa. Hur gör jag nu?

Jag har inte gett min tillåtelse till detta och detta känns mycket obehagligt för mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstått det undrar du vad du ska göra när den andra delägaren i er gemensamma fastighet har sålt sin andel utan att höra av sig till dig.

Eftersom det rör sig om en fastighet som du är delägare i blir lagen om samäganderätt (SamägL) aktuell. För förfogande över fastigheten krävs samtliga delägares samtycke, 2 § SamägL. Det betyder alltså att om den andra delägare vill sälja eller ge bort hela fastigheten så kräver det ditt samtycke. Den andra delägaren för däremot fritt förfoga över sin andel i huset vilket betyder att den andra samägaren har haft rätt att överlåta sin andel utan att höra med dig. Du äger däremot fortfarande 50% i fastigheten vilket betyder att du fritt får förfoga över den andelen. Du kan dessvärre inte "tvinga" den andra personen till att köpa din andel men du får naturligtvis leta efter andra personer som vill köpa din andel.

Hoppas detta hjälpte dig!

Lawline RådgivareRådgivare