Kan en visstidsanställning sägas upp av arbetsgivaren innan avtalets utgång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om olika anställningsformer hittar du i lagen om anställningsskydd (LAS).

En visstidsanställning pågår till slutdatum

Huvudregeln är att en visstidsanställning inte kan sägas upp, utan den avslutas vid det datum som står i avtalet. Arbetsgivaren och arbetstagaren kan avtala om andra villkor också, och då gäller de villkoren (LAS 4 §).

Det går att avskeda arbetstagare under visstidsanställning

Det går att avskeda en person från en visstidsanställning. Villkoren för att avskeda någon är mycket strängare än för att säga upp någon. Det krävs att arbetstagaren grovt har åsidosatt sina skyldigheter mot arbetsgivaren. Avskedande kan till exempel komma i fråga om arbetstagaren har stulit något på jobbet, avsiktligt skadat någon på arbetsplatsen eller på något annat sätt varit ohederlig (18 §).

Problem på arbetsplatsen – vad går att göra?

Det framgår inte i frågan om du är en arbetstagare, arbetsgivare eller om just nu har problem med en visstidsanställning. Jag kommer ändå ge lite tips på vad du kan göra om du funderar på att säga upp någon/har blivit uppsagd själv.

Du är arbetsgivare:

Om du är arbetsgivare som funderar på att avsluta någons anställning kan du göra det om det finns ett villkor i ert avtal som gör det möjligt, eller om det finns grund för avsked.

Om du vill avskeda någon måste du göra det skriftligt minst en vecka innan avskedande börjar gälla. Om arbetstagaren är med i facket måste du meddela dem också (LAS 30 §).

Skulle du avsluta någons visstidsanställning utan att följa LAS kan du bli stämd, så avsluta inte anställningen om du inte är säker på att du har en tillräckligt stark grund för det. Finns det problem på arbetsplatsen med en specifik individ och avsked inte är möjligt rekommenderar jag att ni försöker prata om problemen tillsammans. Er arbetsplats kanske till och med har en rutin för hur ni sköter konflikter mellan anställda som kan utnyttjas.

Du är arbetstagare:

Om du är arbetstagare och har blivit uppsagd från en visstidsanställning som inte gick att säga upp dig från, eller om du blivit avskedad utan tillräckligt starka grunder, så rekommenderar jag att du kontaktar din fackförening. Det går också att ta upp frågan i en domstol och få uppsägningen/avskedet ogiltigförklarat och även begära skadestånd (LAS 34-35 & 38 §).

För att ta upp frågan om ogiltigförklaring måste du först berätta att du tänker göra det för arbetsgivaren inom 2 veckor efter det att uppsägningen/avskedet skedde (40 §). För att ta upp fråga om skadestånd måste du meddela arbetsgivaren inom 4 månader (41 §).

Domstolsprocesser kostar vanligtvis både mycket pengar, tid och energi och resultatet kan aldrig garanteras. Därför bör du alltid först fundera på om du tycker att det är värt det. Det kan vara bra att kontakta en jurist först, som kan hjälpa dig vidare i processen. Du är välkommen att boka tid med våra jurister här.

Mikaela von BornstedtRådgivare