Kan en vigselring utmätas av Kronofogden?

Jag ska gifta mig men en man som har stora skulder och ev kommer råka ut för utmätning inom kort. Det är jag som ska betala våra vigselringar. Kan jag skriva ett avtal som gör att kfm inte kan mäta ut den? Tex att ringen tillhör mig och om han inte ska bära den så ska den lämnas tillbaka den till mig? Vore galet om jag köper något till honom som kfm sedan mäter ut.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel kan all egendom utmätas för att betala ägarens skulder. Viss egendom, så kallad beneficieegendom, kan dock undantas från utmätning. Dit räknas bl.a. kläder och andra föremål som används för personligt bruk. Sådana föremål är dock bara undantagna från utmätning till ett skäligt värde (5 kap. 1 § utsökningsbalken). Vad som är ett skäligt värde avgörs från fall till fall, så det är svårt för mig att svara på om vigselringen kan undantas. Anses vigselringen vara alltför dyr kan den dock utmätas.

Om du kan bevisa att det är du som äger vigselringen får den inte utmätas (4 kap. 17–19 §§ utsökningsbalken). Du kan alltså precis som du säger behålla äganderätten till ringen trots att det är din blivande make som använder den. Spara i så fall någon form av kvitto där det framgår att du har köpt ringen, samt ett avtal där det framgår att ringen har lånats ut till din blivande make.

Gåvor kan undantas från utmätning om ett gåvobrev har upprättats där det framgår att gåvan inte får överlåtas (5 kap. 5 § utsökningsbalken). Du bör i så fall upprätta ett gåvobrev där det framgår att du överlåter vigselringen till din blivande make och att han i sin tur inte får överlåta vigselringen till någon annan.

Mitt råd till dig

Du har alltså två alternativa tillvägagångssätt för att vara på den säkra sidan: antingen att behålla äganderätten och låna ut ringen till din blivande make, eller att ge den som en gåva till honom. Det minst omständliga alternativet är dock troligtvis att ge bort ringen och upprätta ett gåvobrev som innehåller ett överlåtelseförbud.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att använda kommentarsfältet här nedanför.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare