FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/12/2019

Kan en vårdnadshavare bli straffad för sitt barns trimmade A-traktor?

Hej.

Jag undrar ifall jag som förälder kan bli straffad om min son bygger om sin A-traktor så att den går fortare än de lagliga 30 km/h? Har hört på bygden att den tydligen går i 80 km/h.

Sonen är i detta fall 16 år och har AM-körkort.

Jag står inte som ägare till fordonet utan det gör han själv. Kan det spela någon roll annars?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om trafikbrott finns i lagen om straff för vissa trafikbrott.

Vad kan bli straffet för att köra en trimmad A-traktor?

En A-traktor ska vara byggd på sådant sätt att den högsta hastighet som kan uppnås är 30 km/h, och endast med svårighet kan ökas mer än så. Om en A-traktor är ombyggd på ett sätt att hastigheten kan bli mycket högre, krävs ett B-körkort för att få köra fordonet.

Om en person framför en ombyggd A-traktor upp till exempelvis 80 km/h, utan B-körkort kan denne riskera att dömas till olovlig körning (3 § lagen om straff för vissa trafikbrott). Straffet är vanligtvis böter. Andra straff kan bli indraget körkortstillstånd samt spärrtid på körkortet.

Kan föräldern bli straffad?

En förälder som är registrerad ägare för A-traktorn är ansvarig för att fordonet är lagligt. I detta fallet om föräldern står ägare för ett fordon som är ombyggt och används av sitt barn, kan föräldern dömas till tillåtande av olovlig körning (3 § 3 st lagen om straff för vissa trafikbrott). Straffet här också böter, men kan också leda till spärrtid på körkortet och indraget handledartillstånd.

Detta gäller dock när föräldern står som ägare på fordonet, i ett fall likt ditt att föraren själv står som ägare så är inte föräldern ansvarig för fordonet och där med inte heller straffansvarig om det framförs olagligt. Avgörande är att när ett barn är över 15 år är denne själv straffmyndig, och föräldrarna har inte längre något straffansvar till följd av ett vårdnadshavaransvar över sina barn.

För att svara på din fråga så gäller för en 16-åring som äger ett fordon som är ombyggt och sedan kör detta utan behörigt körkort att denne är ensamt straffskyldig för detta. Det är alltså avgörande om föräldern står som ägare av sitt barns A-traktor eller inte, då om föräldern är ägare också kan riskera att dömas för tillåtande av olovlig körning om fordonet är trimmat.

På polisens hemsida här finns förklarar polisen mer utförligt om vad som gäller för A-traktorer.

Jag hoppas att detta svarade på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare