FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/11/2021

Kan en väktare ha på sig sin skyddsväst utanpå uniformen?

Hej Lawline!

Kan en väktare ha på sig sin skyddsväst på uniformen alltså över arbets tröjan.

Tack

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur en väktare ska bära uniform och annan utrustning som en skyddsväst bör framgå i instruktionerna väktaren får. I Bevakningsbranchens yrkes - och arbetsmiljönämndens (BYA) kravspecifikation framgår det att skyddsvästen ska bäras så nära kroppen som möjligt och synas så lite som möjligt. Om du vill läsa mer om BYAs kravspecifikation kan du göra det här.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare