FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/05/2019

Kan en utredning läggas ner trots vittne?

Hej och tack för en otroligt informativ sida! Frågan lyder: kan en anmälan om sexuellt ofredande läggas ner trots att det finns ett vittne samt mejlbevis? Inget luddigt tafs på krogen av någon okänd...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det görs en polisanmälan om ett brott inleds en förundersökning. I förundersökningen bör eventuella vittnen höras, men även annan utredning kan ske. Det är sedan upp till åklagaren om den anser att det finns tillräckligt med bevis för att väcka åtal. Åklagaren har en skyldighet att väcka åtal om den på objektiva grunder bedömer att det finns tillräckliga bevis för att den misstänkta har begått ett brott. Om det inte finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts (eller att det inte finns tillräckliga bevis för att den misstänkte begått brottet) kan inte åtal väckas och förundersökningen läggs ner. Utredningen kan däremot tas upp igen om det kommer fram nya uppgifter och bevis om brottet.

Tyvärr går det inte att ge ett klarare svar än så; varje fall är unikt. I teorin kan en förundersökning läggas ner trots vittnen och mejlbevis, om åklagaren anser att bevisningen inte är tillräcklig för att väcka åtal.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare