Kan en utmätning av mig påverka min frus tillgångar?

Kan kronofogden göra utmätning i ex lön eller andra tillgångar hos min hustru för mina skulder ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nej din frus egendom kommer inte bli bli aktuell för utmätning av dina skulder.

När kronofogden ska utföra en utmätning av en person skulder ska de förhålla sig till vissa regler. Den kanske främsta regeln är att man bara ska utmäta tillgångar som tillhör personen som blir utmätt, inte dennes sambo eller make/maka. Din frus lön kommer aldrig komma i fråga i detta fall eftersom det klart och tydligt är hennes egendom. Det kan dock vara mer besvärligt att utgöra vad som är din och hennes egendom om ni bor tillsammans. På grund av detta har man kommit fram till vissa presumtionsregler. Enligt dessa regler presumeras den egendomen som du har i din besittning, alltså i ert hem, tillhöra dig och kan därmed utmätas. Enklare uttryck, kronofogden antar att allt i er gemensamma bostad tillhör dig som utsätts för utmätningen. För att du och din fru ska bryta presumtionen krävs det att ni kan göra det sannolikt att egendomen i fråga inte tillhör dig utan din fru, eller i alla fall er gemensamt.

Det kan i vissa fall räcka att din fru kan visa att hon hade den ekonomiska förmågan att betala för egendomen och att det är sådan egendom som ”vanligen anses” som sådan man köper för gemensamt burk, exempelvis en soffa. Om ni gör det sannolikt att egendomen är gemensam så kan kronofogden bara utmäta din andel i egendomen. Hela egendomen kan dock tas i anspråk för att säljas varpå din fru får ut hälften av värdet för egendomen som säljs.

En annan regel man har att förhålla sig till är så kallas beneficieregeln. Enligt denna regel undantar man egendom från utmätningen för sådant som ni behöver för att klara ert uppehälle. Vad detta kan vara beror på, och är olika för olika människor, men det brukar utgöra saker så som kläder eller möbler som är nödvändigt för ert hem.

Det är inte helt enkelt att skydda sig mot denna typ av händelse, när ens sambo utsätt för utmätning av sin privata egendom. Men ett bra sätt att skydda din frus egendom i detta fall är om ni har kvitton på att det är hon som köpt egendomen och därmed också äger den. Ett samboavtal eller märkning av egendom kan i vissa fall ge skydd dock inte alltid.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig Hälsning

Matilda BonaRådgivare