Kan en tjänstebil utmätas om arbetstagare har den i sin besittning eller om den står på företagets mark?

Kan kronofogden utmäta en tjänstebil från en person som har skuldsaldo hos kronofogden om personen har tjänstebilen i sin besittning dvs blir stoppad i trafikkontroll etc.

om svaret är "nej" kan kronofogden utmäta en bil som står på ett företag som person med skuldsaldo har i besittning överhuvudtaget? har Tjänstebilen/fordonet ägs av företaget där personen arbetar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om utmätning

Regler om utmätningsförfarandet återfinns i utsökningsbalk (1981:774) (UB). Huvudregeln vid utmätning är att det endast är gäldenärens (den som är skuldsatt) egen egendom som kan utmätas (4 kap. 17 § UB). Under pågående utmätningsförfarande är det emellertid vanligt att gäldenären påstår att egendom/tillgångar som Kronofogdemyndigheten vill utmäta, tillhör någon annan, för att egendomen inte ska kunna utmätas. Det är inte heller ovanligt att en tredje man felaktigt påstår sig äga utmätningsbar egendom som finns hos gäldenären, i syfte att hindra att egendomen tas i anspråk genom utmätning. Dessutom händer det, att Kronofogdemyndigheten utmäter egendom som inte tillhör gäldenären, utan ägs av tredje man. Utmätningen kommer då att kränka tredje mans äganderätt. Av dessa anledningar har olika så kallade "bevisbörderegler" (vem som ska bevisa vad) utvecklat, för att sådana situationer ska uppklaras.

Egendomen ska tillhöra gäldenären och något om presumtion

Som nämndes ovan (egen egendom) är det en förutsättning för utmätning, att egendomen tillhör gäldenären. Beträffande lös egendom ska det antingen framgå att egendomen tillhör gäldenären eller att gäldenären anses vara ägare enligt hjälpreglerna i 4 kap. 18 § UB och 4 kap. 19 § UB. I 18 § presumeras egendom tillhöra egendom om den är i dennes besittning och i 19 § regleras äktenskaps- och samboförhållanden. Enligt dessa hjälpregler får Kronofogdemyndigheten förutsätta, presumera, att viss egendom/tillgång tillhör gäldenären. I det fall en gäldenär anvisar egendom, kan man som regel utgå ifrån att egendomen tillhör honom. I andra fall kan det vara svårt att veta vad som tillhör gäldenären.

Besittning och hävande av presumtion om besittning

Av 4 kap. 18 § UB framgår, att gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan. Besittningsbegreppet är inte alltid klart, men det får anses, att besittning innebär att man har "medelbar kontroll" över egendom. I det fall Kronofogden vid en utmätning exempelvis finner bilnycklarna i den anställdes bostad, eller i det fall Kronofogden påträffar den anställde när denne framför/befinner sig i bilen, kommer Kronofogden förutsätta att bilen tillhör den skuldsatte. För att bilen inte ska bli utmätt krävs i sådana fall, att den anställdes arbetsgivare kan visa att arbetsgivaren är ensam ägare till bilen, exempelvis genom att uppvisa köpekontrakt, kvitto eller registreringsbevis (det räcker alltså inte med att arbetsgivaren påstår att denne är ensam ägare till bilen). "Bevisbördan" ligger sålunda på arbetsgivaren. I det fall arbetsgivaren kan uppvisa ensam äganderätt till bilen, kan inte bilen utmätas eftersom den tillhör arbetsgivaren.

Att arbetstagaren är den som faktiskt nyttjar bilen saknar betydelse, eftersom det endast föreligger ett nyttjanderättsavtal mellan arbetstagaren och arbetsgivaren avseende bilen (de vill säga ett avtal om att arbetstagaren får nyttja arbetsgivarens bil). Ett sådant avtal saknar ekonomiskt värde och kan sålunda inte utmätas av Kronofogden. Högsta domstolen har dock i ett rättsfall (NJA 2008 s. 444) fastslagit, att i situationer som den förevarande, det krävs bevisning (exempelvis ett skriftligt avtal) angående att den arbetstagaren endast innehar besittning över egendomen med nyttjanderätt, för att undvika att egendomen utmäts.

Beviskrav

Angående beviskravet (det bevisvärde som måste uppnås för att en omständighet ska anses bevisad) för tredje mans (arbetsgivarens) anspråk bör gälla detsamma som vid rättegång om samma sak. För att äganderättspresumtionen ska brytas krävs sålunda att det kan anses styrkt att egendomen inte tillhör gäldenären (arbetstagaren), utan istället tredje man. Om tredje man åberopar annan grund än överlåtelse från gäldenären, måste han styrka sin rätt om denna inte framgår av yttre omständigheter och visa varför gäldenären innehar egendomen (proposition 1980/81:8 s. 424).

Egendom utmäts fastän den tillhör tredje man

Utmäts lös egendom enligt 4 kap. 17-19 § UB, trots att tredje man har påstått bättre rätt till egendomen, ska Kronofogdemyndigheten enligt 4 kap. 20 § UB, om skäl föreligger, förelägga tredje mannen att inom en månad från det att föreläggandet delgavs denne väcka talan i saken mot sökanden och gäldenären. Detsamma gäller, om tredje man påstår bättre rätt först sedan utmätning har skett.

Efterkommer (åtlyder) tredje man inte föreläggandet, har denne förlorat sin rätt mot sökanden, om inte denne inom den angivna tiden har väckt talan i saken mot tredje mannen.
Om det visar sig efter utmätningen att egendomen inte tillhör gäldenären kan Kronofogdemyndigheten häva eller rätta utmätningen enligt 4 kap. 33-34 § UB . Slutligen kan tredje man överklaga utmätningen.

Sammanfattningsvis kan sägas, att det endast är den skuldsattes egen egendom som kan utmätas. Finner Kronofogden bilen/bilnycklarna i arbetsgivarens besittning, krävs dock att arbetsgivaren kan styrka att denne är ensam ägare till bilen. Innan denne visat detta kan bilen dock komma att utmätas. I sådana fall ska Kronofogdemyndigheten förelägga arbetsgivaren att väcka talan om saken, eller så kan Kronofogdemyndigheten häva utmätningen. Förvisso kan sålunda en tjänstebil utmätas, men det är ändå inte helt sanningsenligt, eftersom tjänstebilen ska återgå till arbetsgivaren efter att arbetsgivaren styrkt att bilen ägs av denne.

Detta innebär, att i det fall Kronofogden finner en tjänstebil som står i anslutning till ett företag eller på dess mark, kan den inte utmätas, eftersom det i sådana fall får anses att företaget innehar besittning till tjänstebilen.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare