Kan en svägerska ärva

Kan en svägerska vara dödsbodelägare?

Min huvudman som just avlidit var ogift tvillingsyster till en man som avled 2013. Broderns fru är den enda kvarvarande nära anhöriga. Är denna svägerska dödsbodelägare och har hon arvsrätt?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är att din huvudmans broders fru inte har någon arvsrätt. Den så kallade istadarätten, alltså rätt att ta arv i annans ställe, tillkommer bara barn till den döde arvingen (2 kap. 2 § Ärvdabalken). Då brodern av allt att döma inte har några barn eller barnbarn o s v kommer ingen släkting ärva. Eventuell kvarlåtenskap tillfaller allmänna arvsfonden såvida inget annat framkommer av testamente.

Franck OlofssonRådgivare