Kan en som är gift med en huvudarvinge vara bodelningsman?

Kan en som varit god man till sin frus faster vara bouppteckningsförrättare och bodelningsman när han samtidigt är gift med en av huvudarvingarna ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det föreligger inget hinder att utse testamentstagare eller dödsbodelägare till testamentsexekutor eller boutredningsman vilket följer av 19 kap 3 st. 2 ärvdabalken. Eftersom det inte finns något hinder mot att en dödsbodelägare är boutredningsman finns det inte heller något hinner mot att en partner till denne är boutredare. Däremot kan det i många fall vara mindre lämpligt att testamentstagare eller närstående till en testamentstagare testamentsexekutor/boutredningsman, eftersom intressekonflikter kan uppstå mellan dödsbodelägarna. Förväntas tvistigheter kan det vara en god idé att låta någon utomstående vara testamentsexekutor och boutredningsman.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar.

Simon RydbergRådgivare