FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/05/2021

Kan en schackturnering anses vara offentlig tillställning?

Är en schackturnering att anses som en offentlig tillställning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en tillställning ska anses offentlig krävs det att den anordnas direkt för allmänheten, eller att allmänheten har tillträde till den.

Ordningslagens 2 kap. 3 § definierar offentlig tillställning som en tillställning som anordnas för allmänheten eller där allmänheten har tillträde. Sådana exempel är tävlingar och uppvisningar i idrott och flygning, danstillställningar, tivoli och festtåg, marknader, mässor och stadsfester.

En schackturnering kommer förmodligen därför att klassificeras som offentlig tillställning. Är schackturneringen begränsad genom krav på inbjudan eller liknande villkor, exempelvis kvalifikation, är den att anse som offentlig om tillställningen uppenbarligen är en del av en rörelse vars verksamhet uteslutande består i att anordna schackturneringar.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare