Kan en sambo kräva ersättning för renoveringar vid bodelning?

Jag och min tjej planerar att flytta ihop och bli sambos. Vi har ganska stor koll på sambolagen och har skrivet ihop ett samboavtal där vi har tagit med det vi känner i viktigt. Tjejen kommer att flytta in hos mig. Boendet köpte jag långt före innan vi ens tänkte på att bli sambos och kommer därför falla tillbaka i min fulla ägo vid separation och inte ingå i en bodelning. Det vi känner oss lite osäkra på är hur det blir om man gör renoveringar/förbättringar av boendet och sen säljer allt i framtiden med vinst och har dessutom separerat? Blir jag skyldig att betala tjejen vinst pengar eller hur funkar det enligt lagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med vill jag bekräfta ditt påstående om att bostaden inte ska ses som samboegendom eftersom den inte förvärvats för gemensam användning (3 § och 5 § sambolagen). Bostaden kommer därför inte att ingå i en bodelning utan tillfaller dig eftersom du är ägare till den (8 § sambolagen). Renoveringarna av er bostad påverkar inte heller det faktum att bostaden inte utgör samboegendom. I praxis har Högsta domstolen fastställt att den ekonomiska vinningen som uppkommer genom renoveringar ska ses som en gåva till bostadens ägare (NJA 1986 s. 513). Den sambo som inte äger bostaden har därmed ingen rätt till ersättning för pengar som denne lagt ned på renoveringen.

Enligt 9 § sambolagen får sambor eller blivande sambor avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Sambor kan däremot inte avtala om att egendom som inte är samboegendom ska ingå i bodelningen.

Slutsats

Din sambo har ingen laglig rätt till ersättning för renoveringarna vid en separation. Det är inte heller möjligt att avtala om att bostaden, som inte utgör samboegendom, ska ingå i en bodelning ändå. Enligt min uppfattning är den nästintill enda möjligheten för din sambo att få ersättning för förbättringskostnader att köpa in sig i bostaden. På så vis har hon rätt till sin del av vinsten vid försäljning. Det är även möjligt att upprätta ett skuldebrev – då måste dock skulden vara fastställt i ett penningbelopp och kan inte utgöra en hypotetisk summa.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. I annat fall är du välkommen att vända dig till Lawline på nytt.

Med vänlig hälsning,

Sofia DanielssonRådgivare