FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2021

Kan en sambo kasta ut sin partner?

jag och min sambo gift från 2010 till 2015 sen separera och med 2020blev ihop igen. Vi bor på samma lägenhet som vi hade från början när ja va gift med honom. men nu han vill inte vara med mig .

Kan han kasta ut mig .?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning förstår jag det som att ni varit gifta och bott tillsammans 2010—2015, varefter ni skilt er. Jag presumerar att din exman bott kvar i bostadsrätten 2015—2020 och att du bott någon annanstans under denna period. Därefter har ni blivit sambos och nu vill ni separera. Om jag missförstått något får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag (3 § Sambolagen [2003:376] [SamboL]). Du och din sambo införskaffade bostadsrätten tillsammans, varför det under den tiden var att betrakta som gemensam egendom (5 § SamboL). Eftersom ni däremot tidigare varit gifta och sedan separerade 2015 så ingick bostadsrätten i den bodelningen som jag presumerar att ni gjorde vid skilsmässan enligt Äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB) (1 § 10 kap. ÄktB). Vid en sådan äktenskapsskillnad uppkommer ett nytt rättsförhållande, då din exman får full äganderätt till lägenheten. När du sedan flyttade tillbaka in i lägenheten består din sambos äganderätt. Utifrån Sambolagen betraktas han ha införskaffat lägenheten för eget bruk vid er skilsmässa. Med andra ord har du ingen rätt till lägenheten, varför han lagligen har rätt att inte låta dig kvarstanna i lägenheten.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare