Kan en riksdagsledamot avsättas på grund av brott?

Jag undrar om en riksdagsman kan skiljas från sitt uppdrag på grund av brott? Och i så fall av vem?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

En riksdagsledamot kan avsättas på grund av att denne visat sig vara uppenbart olämplig att fortsätta sitta i riksdagen på grund av brott. (4 kap. 11 § Regeringsformen). Kraven på att något är uppenbart olämpligt är dock väldigt högt ställt, vilket har gjort att det ytterst sällan sker att en riksdagsledamot blir avsatt även om de begått ett brott eller agerat olämpligt. Förklaringen till att det är så svårt att avsätta riksdagsledamöter är troligen att förhindra att riksdagsledamöter avsätts av endast politiska skäl av sina meningsmotståndare.

Vem kan avsätta?

Det är endast en domstol som kan fatta beslut om att avsätta en riksdagsledamot på grund av brott (4 kap. 11 § Regeringsformen).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare