FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/12/2019

Kan en restaurang vägra ta emot kontanter?

Kan t.ex restauranger vägra ta emot kontanter. Om så skulle vara fallet måste man inte informeras innan man beställer? Vad händer om man bara har kontanter med sig och maten är uppäten? Gäller det samma regler för hotell och äffärer?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mellan näringsidkare och konsumenter

Som huvudregel i Sverige gäller att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning, (5 kap. 1 § 2 st riksbankslagen). Men när det gäller civilrättsliga förhållanden, alltså mellan enskilda eller näringsidkare och konsumenter, så råder det avtalsfrihet enligt avtalslagen. Det medför att en affär, restaurang eller ett hotell, får lov att vägra acceptera vissa valörer eller kontanter överhuvudtaget. Du kan alltså inte kräva att alltid få betala med kontanter.

Mellan banker och privatpersoner

Den här avtalsfriheten gäller än så länge också mellan banker och deras kunder. Ett sådant avtal kan vara skriftligt eller muntligt. Det behöver alltså inte vara fråga om ett regelrätt skriftligt avtal utan det räcker med att kunden informeras om att banken inte tar emot kontanter. Dock har frågan om en ny lag som ålägger banker att tillhandahålla kontanttjänster i hela Sverige gått igenom i Riksdagen, vilket innebär att en sådan reglering kommer inom den närmsta tiden.

Mellan staten och privatpersoner

I offentligrättsliga förhållanden, som alltså rör förhållanden mellan staten och den enskilde, är rätten att avtala bort kontanter som betalningsmedel begränsade. Till exempel får landstingen inte vägra att ta emot kontant betalning av sina patienter.

Restaurangen måste informera dig innan du beställer mat

Informationen om att affären eller restaurangen endast tar emot kort ska alltså komma redan innan konsumenten har gått in i affären eller beställt mat i restaurangen, exempelvis genom en skylt på dörren eller liknande. Detta för att du som konsument ska kunna välja att handla i någon annan affär istället, eftersom du anses acceptera de aktuella betalningsvillkoren genom att exempelvis beställa mat i restaurangen.

Har restaurangen inte informerat dig om att de enbart tar emot kort innan du beställer, har du rätt att betala med kontanter enligt 5 kap. 1 § 2 st riksbankslagen. Har restaurangen dock informerat dig om betalningsförhållandet, alltså antingen genom en skylt eller genom att säga det till dig innan du beställer maten, kan du inte kräva att få betala med kontanter.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare