Kan en privatperson föreslå en lagändring?

Jag tycker inte att vem som helst ska kunna ta reda på personliga uppgifter som adresser och telefonnummer på internet. Finns det någonstans man kan föreslå att de ändrar den här lagen i Sverige så privata uppgifter förblir privata?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Riksdagen är Sveriges lagstiftande församling. Regler om riksdagsarbetet finner du i riksdagsordningen (RO).

Initiativrätt att väcka lagförslag i riksdagen har regeringen genom propositioner och skrivelser (9 kap. 2 § RO), riksdagsledamöter genom motioner (9 kap. 10 § RO), riksdagsutskott och andra riksdagsorgan genom förslag i vissa ämnen (9 kap. 16 och 17 §§ RO) och EU-organ i EU-ärenden (9 kap. 20 § RO).

Privatpersoner har alltså inte en sådan initiativrätt. Om du som privatperson vill föreslå en lagändring i den aktuella frågan är ett alternativ därför att du kontaktar någon riksdagsledamot (förslagsvis din lokala riksdagsledamot), berättar om ditt lagförslag och föreslår för honom/henne att skriva en motion i frågan. Du hittar en lista över riksdagsledamöter här och du kan sortera efter bland annat valkrets och politiskt parti. Riksdagsledamoten skulle i så fall kunna lämna motionen under den allmänna motionstiden i riksdagen. Under den allmänna motionstiden, som normalt är under hösten, får nämligen motioner i alla typer av frågor som kan komma under riksdagens prövning väckas (se 9 kap. 11 § RO).

Andra alternativ är att aktivera sig politiskt, skapa debatt och på olika sätt göra sin röst hörd genom sociala medier, insändare i tidningar och liknande för att påverka opinionen, vilket i förlängningen kan påverka lagarna.

Lycka till och hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare