Kan en person från ett annat land köpa bostad i Sverige?

Hej!

En kvinna från Iran är intresserad av att köpa en villa i Sverige!

Min fråga är att kan hon köpa bostäder i Sverige utan svenskPr?

hon har bara varit här som turist!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att köpa en bostad i Sverige behöver man inte vara svensk medborgare eller ha ett svenskt personnummer. Det enda som krävs är att man uppfyller de eventuella krav som finns för bostadsköpet. Gäller köpet en fastighet finns det krav på att avtalet ska vara skriftligt, det ska innehålla en överlåtelseförklaring, uppgift om köpeskilling och underskrifter från både köpare och säljare (4 kap. 1 § jordabalken, se här).

Gäller köpet en bostadsrätt finns det inga formkrav för köpet. I bostadsrättslagen finns dessutom regler som säger att en bostadsrättsförening inte får kräva ett visst medborgarskap som förutsättning för att få bli medlem i bostadsrättsföreningen (2 kap 2 §, se här).

Alltså så kan en person från ett annat land som inte har svenskt personnummer köpa en bostad i Sverige.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare