FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/12/2022

Kan en person byta till sin partners efternamn utan lov?

Kan min dotters blivande man/make ta mitt och dotters efternamn utan lov?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan sägas att det finns inget scenario då det krävs tillåtelse från de som bär ett efternamn för att få byta till det. Istället är det bestämmelserna i lagen om personnamn, vilken jag hädanefter kommer att benämna som namnlagen, som avgör om det är möjligt för din dotters partner att byta till ert efternamn. I namnlagens 12 § framgår det att en make får byta sitt efternamn till den andra makens, vilket innebär att om din dotter gifter sig med mannen i fråga och han vill ta din dotters efternamn kan inte du eller dottern hindra det – i alla fall juridiskt sett.

I det fall din dotter och hennes partner inte gifter sig utan istället förblir sambos/pojkvän-flickvän är det betydligt svårare att få igenom ett dylikt efternamnsbyte. Det finns ingen bestämmelse som specifikt reglerar möjligheterna att ta en sambos/partners efternamn, utan det är då de allmänna reglerna som blir relevanta. Enligt namnlagens 16 § står det en fritt att byta till ett efternamn som bärs av mer än 2000 människor, så i det fall du och din dotter har ett vanligt efternamn är kan det ändå vara möjligt för honom att byta till ert efternamn. Har ni däremot ett ovanligt efternamn är det i stort sett omöjligt för honom att byta till ert efternamn om han och din dotter inte gifter sig. För att ta reda på om ert efternamn bärs av fler än 2000 personer går det att söka efter ert efternamn hos Skatteverket

Hoppas det gav svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor och god jul!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare