FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/06/2018

Kan en person bli av med körkortet efter att ha blivit ofrivilligt drogad på krogen och polisen senare hittat spår av drogerna i kroppen?

Om min flickvän får en drink spetsad med ametaminpå krogen som hon inget visste. Sen om hon blir stoppad i rutin kontroll och visar spår av amfetamin i kroppen. Tappar hon körkortet då? Även om killen som gjorde det erkänner

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din flickvän kan få körkortet indraget på grund av att polisen hittat spår av amfetamin i kroppen. När jag svarar på frågan utgår jag ifrån att hon inte blivit dömd för någon typ av narkotikabrott.

Regler om återkallande av körkort finns i körkortslagen. Den paragraf som blir tillämplig i detta fall är 5 kap 3 § 5 punkten körkortslagen som lyder "ett körkort ska återkallas, om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort". För att avgöra om personen ska tappa körkortet på denna grund gör man en helhetsbedömning av risken för fortsatt misskötsamhet. Det avgörande är alltså hur stor risken är att en person kommer köra bil drogpåverkad igen.

Det framgår att din flickvän blev drogad vilket innebär att hon inte tog drogerna frivilligt. Risken att hon blir av med sitt körkort är liten och det hänger ihop med att risken att hon kör påverkad av droger igen är liten. Slutsatsen är alltså att det är osannolikt att hon skulle förlora körkortet efter att ha blivit drogad på krogen.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare