Kan en orosanmälan vara brottslig?

Hej

Detta fall av förtal gäller egentligen en vårdnadstvist och ett uttalande som en sexårig flicka svarat på en fråga från hennes far, och därefter gjort en orosanmälan till socialtjänsten mot mammans pojkvän att han missbrukar alkohol . Utefter det så vägrar han återlämna barnet till sin mamma. Dom finns från tingsrätt att barnet skall vara boende hos mamman.

Min fråga: kan pojkvännen anmäla pappan för förtal eller ärekränkning eftersom att anklagelsen är helt obefogad och pappan stödjer sig på en sexårings svar och hon tror att energidryck är vuxendricka.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal regleras i Kapitel 5 1§ Brottsbalken. Där står det följande:

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Barnets far baserade orosanmälan på barnets svar på en fråga, som indikerade att mammans pojkvän missbrukade alkohol. Detta skulle enligt min bedömning anses vara försvarligt med hänsyn till omständigheterna även om pappan inte har en skyldighet enligt lag att göra en orosanmälan. Eftersom anklagelsen hade en skälig grund utifrån barnets svar. En sexåring är en skälig grund till en orosanmälan om barnet säger att någon i hemmet missbrukar alkohol, hade barnet sagt detta till t ex en lärare hade läraren varit skyldig enligt lag att göra en orosanmälan.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare