Kan en orosanmälan som skadar barnets rykte vara brottslig?

Hej!

Min son som är 14 år blev av sitt gym anklagad för att använda steroider. Jag som vårdnadshavare dementerar detta men de ville inte lyssna på vad jag sa. Istället gjorde de en anmälan om missförhållande till socialkontoret. Socialkontoret avskrev ärendet efter vi hade möte med dem. Jag tog sen min son till VCT för test för att bevisa för gymmet att de anklagat honom felaktigt. Och som jag visste visade provet negativt. Min fråga är, kan vi anmäla gymmet för något? Min son har mått oerhört dåligt i situationen och känner sig kränkt över att ha blivit falskt anklagad. Vi bor i ett litet samhälle och detta kan leda till ett negativt rykte för min son. Ska jag anmäla dem och för vad isf?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Verksamheter som arbetar med barn är skyldiga att anmäla till socialtjänsten om de misstänker att barn far illa. Om de hade en grund för sina misstankar om din son var de alltså tvungna enligt lag att anmäla till socialtjänsten, en så kallad orosanmälan. Detta enligt 14 kap 1§ Socialtjänstlagen.

Var deras anmälan endast ägnad att skada din sons rykte kan de ha gjort sig skyldiga till förtal enligt 5 kap 1§ Brottsbalken. Att bevisa detta är väldigt svårt eftersom du måste visa att det var deras avsikt att skada din sons rykte. Med tanke på att de har en anmälningsskyldighet skulle jag säga att gymmet är skyddade såvida de inte berättat om sin anmälan för utomstående i syfte att smutskasta din son.

Åtal rörande förtal driver den enskilde ensam, eftersom din son är 14 år har han en större chans att en åklagare driver åtalet, men det måste vara påkallat från allmän synpunkt. Detta enligt 5 kap 5§ Brottsbalken. Detta hindrar dig däremot inte från att göra en polisanmälan.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare