Kan en näringsidkare kräva mig på returfrakt av en vara köpt på distans?

Vid köp av varor på internetauktionssajten "X" tillämpas den lagstadgade ångerrätten. Däremot är man stenhård på att vid utnyttjande av ångerrätten skall konsumenten betala returfrakten.Vad man lika hårt hävdar är att konsumenten ej får tillbaka frakten för att införskaffa varan. Återbetalniing sker endast av "varuvärdet". I förarbetena till lagen ifråga kan man klart se att lagstiftarens mening har varit att konsumenten skall ha rätt att få tillbaka såväl priset på objektet och frakten som är en förutsättning för att han ska kunna ta ställning till förvärvet. Vad säger Ni goa jurister om detta. Förutsatt att man inte har begärt någon form av specialfraklt el,dylikt, är min uppfattning att återbetalningen skall ske av såväl"priset på varan och fraklten " till konsumenten. Med bästa hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör näthandel mellan konsument och näringsidkare kikar vi närmare på distansavtalslagen (DAL).

Ja, du måste betala returfrakt om du fått information om det

Av lagen framgår att "Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information om den skyldighet konsumenten vid utövande av ångerrätten kan ha att på egen bekostnad återsända varan samt, vid distansavtal, kostnaden för att återsända varan om den är sådan att den inte kan återsändas med post" (2 kap. 2 § första stycket tionde punkten DAL).

En förutsättning är att informationen givits klart och begripligt på ett sätt som är anpassat till medlet för distanskommunikation som används (2 kap. 3 § första stycket DAL).

Har det i skriftlig form framgått att du som konsument ska stå för eventuell returfrakt gäller det (2 kap. 5 § första stycket DAL).

Det är endast i den mån näringsidkaren uttryckligen tagit på sig ansvaret för återsändandet av varan eller inte uppfyllt kraven listade ovan som näringsidkaren ska stå även för returfrakten (2 kap. 13 § första stycket DAL).

Skulle det däremot vara fel på varan eller att varan i övrigt inte stämmer överens med vad näringsidkaren uppgav i information vid köpet ska näringsidkaren stå för returfrakten, vilket texten du refererar till också säger.

Några avslutande ord

Jag hoppas att det gav klarhet i situationen och önskar dig en fortsatt trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare