Kan en medlem som brutit mot föreningen stadgar väljas till ordförande?

En medlem som brutit mot, dels föreningens stadgar och även bostadrättsslagen. Kan den trots det väljas till föreningsordförande?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga gäller en bostadsrättsförening är lag om ekonomiska föreningar och bostadsrättslagen tillämpliga.

Det sägs i 1 kap 1 § bostadsrättslagen att lag om ekonomiska föreningar ska gälla vad gäller bestämmelser kring föreningsstämman. De regler som gäller för föreningsstämman ska enligt 9 kap 14 § bostadsrättslagen vara reglerna i 7 kap i lag om ekonomiska föreningar. Det är vid föreningsstämman som styrelsen i en ekonomisk förening väljs, 6 kap 1 § lag om ekonomiska föreningar. Valberedningens uppgift är att föreslå kandidater till posterna inom styrelsen men själva valet utförs av stämman. Alltså är det upp till valberedningen att föreslå vilka personer som de anser vara bra personer för arbetet. Det finns alltså inget i lagen som hindar att en person som du beskriver väljs till ordförande. Detta eftersom det är stämman som ska rösta om vilka som ska sitta i styrelsen.

Min rekommendation till dig är att du antingen tar kontakt med valberedningen och informerar de om vad personen gjort eller att du informerar övriga medlemmar på stämman om vad personen gjort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Simon RydbergRådgivare