Kan en maka ärva sin avlidne makes rätt enligt testamente?

Hej! Min man kommer att ärva sin morbror enligt skrivet testamente, om min man avlider innan sin morbror, ärver jag hans del som maka då? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärvdabalken reglerar vad som gäller angående testamente. Om en testamentstagare är död när ett testamente ska verkställas kollar man i första hand om testamentet anger att någon annan ska ärva i stället eller om något annat särskilt anges där utifrån testatorns vilja (11 kap. 1 § ärvdabalken).

Om det inte har angivits något särskilt i testamentet gäller att den döde testamentstagarens barn kan träde i hans ställe, om sådana finns. Detta förutsätter dock att barnen ska ha varit berättigade till arvet om något testamente inte hade funnits (11 kap. 6 § ärvdabalken).

Detta innebära att barnen måste ingå i den personkrets som kan vara testators arvingar. Eftersom en arvlåtares syskon ärver om det inte finns några avkomlingar eller föräldrar och i ett avlidets syskon ställe träder dess avkomlingar, så kan barn till maken ärva utefter morbroderns testamente.

Sammanfattning

Enligt lag har du inte rätt att ärva din makes morbror om din man avlider innan sin morbror. Det enda sättet för dig att ärva morbrodern är om han testamenterar egendom till dig.

Om din man har några barn kan dock dessa ärva utefter vad din makes morbror har testamenterat till din make.

Jag hoppas du är nöjd med ditt svar! Annars kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare