Kan en lagvalsklausul inkluderas i ett äktenskapsförord?

Hej,

Jag och min blivande man har väldigt olika ekonomi. Han har nästan inte ett öre, och kommer tomhänt in i vårt äktenskap. Jag har desto mer, och dessutom två barn från ett tidigare förhållande att tänka på. Om vårt äktenskap skulle krascha så känns det inte rättvist att vi skulle dela allt 50/50. Kan jag skriva äktenskapsförord på att allt som är mitt innan äktenskapet förblir mitt om vi skiljs åt. Så att vi båda börjar på "noll" och sedan tillsammans bygger upp vad som blir vårat gemensamma?

Han kommer från ett utomeuropeiskt land. Vi gifter oss där och kommer sedan att registrera äktenskapet i Sverige. Går det att bifoga lagvalsavtal i äktenskapsförordet? Eller finns det något annat sätt att försäkra oss om att svenska lagar kommer att gälla vid en ev skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din blivande make inte är från Sverige rör vi oss i den internationella privaträtten. Denna reglerar bland annat vilken lag som ska tillämpas vid frågor i samband med en äktenskapsskillnad.

Upprätta ett äktenskapsförord

Vill du se till att det du äger innan äktenskapet ingås ska tillhöra dig även efter en skilsmässa, ska ni skriva ett sådant äktenskapsförord som du beskriver i din fråga. Ni ska då skriva att den egendom du nu äger ska vara din enskilda. Då kommer den inte längre att anses vara giftorättsgods vid en eventuell bodelning och den ska således inte delas lika mellan er. (se 7 kap 1-3 §§ och 10 kap 1 § äktenskapsbalken, här)

Lagvalsklausul i äktenskapsförordet

Det går absolut att inkludera en lagvalsklausul i äktenskapsförordet. Om ni vill att Sveriges lagar ska vara tillämpliga är det att rekommendera att ni skriver in en sådan klausul i ert äktenskapsförord. I annat fall riskerar ni att din blivande makes hemlands lag blir tillämplig istället för svensk lag. För att äktenskapsförordet ska vara giltigt måste ni se till att det registreras enligt svensk lag, dvs hos Skatteverket. Här hittar du information om hur ni ska göra för att registrera äktenskapsförordet. Ni kan registrera ert äktenskapsförord innan ni ingår äktenskapet. Observera att om ni avtalar om lagval i ett separat avtal, så gäller inte registreringskravet. Detta eftersom ett renodlat lagvalsavtal inte kan registreras. (se 3-5 §§ lag om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden, här)

Sammanfattning och råd

Ja, ni kan skriva ett sådant äktenskapsförord du beskriver och däri inkludera en lagvalsklausul där ni bestämmer att svensk lag ska gälla vid en eventuell bodelning. Ett äktenskapsförord kan se ut på många olika sätt, det är upp till er att själva utforma det. Känner ni att det skulle underlätta att få äktenskapsförordet upprättat av en jurist är ni varmt välkomna att boka tid hos Lawline Juristbyrå här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare