Kan en kommun bli skadeståndsskyldig för olyckor som sker på kommunal mark

Om en privatperson har ställt sin studsmatta på kommunens mark. Blir kommunen då skadeståndsskyldiga om det skulle hända en olycka på studsmattan?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Sanna Fransson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

En kommun kan inte bli skadeståndsskyldig bara på den grunden att det skett en olycka på en studsmatta som placerats på deras mark. Att kommunen känner till att det står en studsmatta på deras mark räcker inte heller. Det här gäller inte bara kommuner, det finns ingen generell regel som säger att man är ansvarig för alla skador som sker på mark som man äger. För skadeståndsskyldighet utanför avtalssituationer så krävs det nämligen att det kan visas att någon orsakat skadan genom vårdslöshet. Bara det faktum att man tillåter någon att placera en studsmatta på mark man äger kan inte sägas vara vårdslöst.

Det går att föreställa sig en situation där en kommun skulle kunna bli skadeståndsskyldig för en olycka på en studsmatta. Men då rör det sig snarast om situationer barn bjuds in att hoppa och där kommunen åtagit sig att ansvara för säkerheten på studsmattan. I ett sådant fall anses de personer som ska ansvara för säkerheten ha åtagit sig en högre handlingsplikt och om de misslyckas med att hålla studsmattan säker så att ett barn skadar sig på den så kan det anses vara så vårdslöst att deras arbetsgivare, kommunen, ska betala skadestånd.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare