Kan en inspelning användas som bevis i en rättegång?

Hej!

Jag brukar sitta och spela datorspel med en vän och spelar in det på datorn, Vi sitter även och pratar med varandra online när vi spelar. Min vän har haft problem med sitt ex som hen fortfarande bor med under försäljning av hus och så. Exet har ibland upträtt aggressivt mot min vän och kommit med hot om våld och liknande men aldrig tidigare gjort något, Nu har jag dock en inspelning där ett helt bråk med en rad olika hot finns samt att exet tar till våld. Min vän flydde senare den dagen med deras barn då hen fruktade för sitt liv och sin egen och barnens säkerhet.

Så frågan gäller då hurvida denna inspelning från våran spelsession online kan hjälpa min vän hos till exempel polis, social eller rättegång.

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om frågan tas till domstol kan inspelningen absolut åberopas som bevis och dessutom få ett mycket högt bevisvärde. Detta eftersom att det råder fri bevisvärdering och bevisprövning i Sverige. Detta innebär att all typ av bevisning är tillåten och att domstolen värderar bevisningen i det enskilda fallet, (se 35 kap. 1 § Rättegångsbalken).

Hoppas att du har fått svar på din fråga och du är givetvis alltid varmt välkommen att vända dig till Lawline vid fler frågor!

Allt gott,

Sabrina CuranRådgivare