Kan en inspelning användas mot någon i misskrediterande syfte?

Min kollega har spelat in telefonsamtal mellan mig och honom själv där jag bl a kritiserar vår chef. Han har sagt upp sig och nu är jag orolig att han kommer att ge inspelningen till min chef. Får han göra så?

Det finns inget annat i samtalet som är relevant för min chef att höra.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har tolkat din fråga så är du orolig huruvida din före detta kollega kan misskreditera dig för din nuvarande chef. Regler om avlyssning och misskreditering återfinns i brottsbalken (BrB).

Att spela in samtal

Det är som utgångspunkt olagligt att avlyssna eller spela in samtal i enrum. Men om personen som spelar in själv är med och deltar i konversationen så är det lagligt, 4 Kap. 9a § BrB. Eftersom du skriver att din före detta kollega själv har samtalat med dig på inspelningen så är hans inspelning laglig.

Misskrediteringen

Frågan som vad jag förstår är mer central för dig är om din före detta kollega kan använda denna inspelning för att på något vis misskreditera dig inför din chef.

Om det skulle vara så att din före detta kollega försöker använda inspelningen för att utpeka dig som klandervärd eller brottslig i ditt levnadssätt så kan du hävda att han gjort sig skyldig till förtal, 5 Kap. 1 § BrB. Det finns tyvärr för lite omständigheter i din fråga för att jag ska kunna göra en exakt bedömning av om förtal skulle föreligga. Men jag tolkar din fråga som att du är orolig för att denna inspelning på något sätt skulle kunna påverka dig negativt på ditt arbete.

Om det skulle vara så att din före detta kollega faktiskt går till din chef och visar upp denna inspelning i syfte att åsamka dig skada som skulle innebära att du till exempel förlorar ditt arbete, så kan det finnas potential för att driva ett ärende om förtal. Därmed inte sagt att det skulle vara lyckat, eftersom jag behöver mer information för att göra en mer konkret bedömning i ditt fall.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp, och välkommen åter till Lawline.

Christoffer ThorellRådgivare