Kan en hyresvärd välja hyresgäst?

Hej,

Tack för en mycket bra sida med bra svar.

Kan jag som hyresvärd i ett flerfamiljshus själv välja hyresgäst till en ledig lägenhet?

Jag har ett fall där vi hade lägenhetsvisning för 2 personer, båda vill ha lägenheten. Vi valde den som enligt oss är mest lämpad att bo där. Den andra personen blir mkt besviken och hävdar att de var först i kön och därmed har rätt till lägenheten och att vi som privat hyresvärd inte kan välja hyresgäst. Stämmer det?

Tack i förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

12 kap. jordabalken (JB) innehåller regler avseende hyra.

Det finns inga regler avseende val har hyresgäst och hur en hyresvärd ska gå tillväga när det finns flera intresserade av att hyra samma bostad. Det är alltså upp till hyresvärden själv att välja en hyresgäst som hen anser är mest lämplig, så länge inte någon typ diskriminering sker vid detta val. Diskriminering kan exempelvis handla om att en hyresvärd inte vill hyra ut till en person baserat på personens kön, etnicitet eller sexuella läggning m.m. (2 kap. 12 § diskrimineringslagen).

Du skriver att personen hävdar att hen var "först i kön". Om det är så att det finns en bostadskö till lägenheten kan det vara problematiskt att hyra ut till någon annan än den som är först i kön, men som jag uppfattar din fråga finns det ingen bostadskö för lägenheterna ni hyr ut och därför borde detta inte vara ett problem i ert fall.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare