FrågaAVTALSRÄTTGåva20/02/2020

Kan en gåva vara ogiltig?

Kan man hävda tolv år efter en gåva att den är ogiltig ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En gåva är bindande när den har blivit fullbordad. När en gåva har blivit fullbordad finns det enligt Gåvolagens regler ingen möjlighet att återkalla den. En gåva är normalt sett fullbordad när egendomen har kommit i mottagarens besittning, det vill säga när den har överlämnats till mottagaren 2 § Gåvolagen, se här.

Avser gåvan ett löpande skuldebrev eller vissa andra värdepapper gäller dock vissa speciella regler för när gåvan anses vara fullbordad, 3- 4 §§ Gåvolagen se här. Om gåvan är fullbordad gäller dock även här att den inte kan återkallas.

Precis som vilket avtal som helst kan även en fullbordad gåva ogiltigförklaras. Reglerna i 28- 33 §§ Avtalslagen (se här) om avtals ogiltighet vid svek, tvång, ocker m.m. gäller även vid gåvor.

Vid överenskommelse mellan dig och gåvotagaren om att gåvan ska återgå så kan hen givetvis ge tillbaka gåvoföremålet till dig.

Carolina OlssonRådgivare