Kan en gåva med villkoret att det ska vara enskild egendom bli gemensam egendom?

Hej!

Min man har fått en sommartuga av sin mamma. Gåvan är enskild egendom. Vi funderar på att sälja vår villa och flytta till sommarstugan permanent. Tanken var då att jag skulle skrivas in i sommarstugan så vi båda stod som ägare. Men nu har vi förstått att det inte går. Att gåva med enskild egedom är villkorad och kan inte ändras utan min svärmors medgivande. Stämmer det? Hur blir det den dagen hon inte finns mer, får min make göra vad han vill då? Om min make avlider före mig ärver våra barn sommarstugan då? Tänker på om jag blir ställd på bar backe vid ev skillsmässa eller makes bortgång. Vi kommer få bra betalt för villan vi bor i nu och på sommarstugan finns inga lån. Tanken är att vi ska trappa ner att jobba och leva på villapengarna. Hur ser ni på detta?

Med vänlig hälsning,

Undrade maka

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Enskild egendom
När något ges i gåva som enskild egendom så betyder det att egendomen inte ska ingår i en bodelning. I en bodelning ska bara den gemensamma egendomen ingå, se Äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap 2 § och ÄktB 10 kap 1 §.

Att sommarstugan kommer bli er gemensamma bostad när ni flyttar in påverkar inte egendomens status. Bara för att bostaden är er gemensamma bostad så innebär inte det att den måste innehas med samäganderätt, ÄktB 7 kap 4 §.

Detta betyder att om ni skulle skilja er eller din make går bort först så har du inte rätt till hälften av sommarstugans värde.

Gåvan som enskild egendom skyddar egendomen i ett äktenskap när det upplöses. Men det låser inte din man på det sättet att han inte kan göra någonting alls med egendomen när han har fått gåvan.

Göra sommarstugan till gemensam egendom
Då din make har fått gåvan med villkoret att det ska vara hans enskilda egendom så kan ni inte omvandla det till gemensam egendom genom ett äktenskapsförord, ÄktB 7 kap 3 §. Det kommer alltså inte ingå i en bodelning även om ni skriver i ett äktenskapsförord att det ska vara er gemensamma egendom.

Alternativet här är att du får en del av sommarstugan i gåva av din man. Då kommer hans del fortfarande vara enskild egendom och din del kommer bli gemensam egendom.

Om du inte får en del av sommarstugan i gåva så kommer det inte ingå i en bodelning och inte täckas av din arvsrätt som maka, Ärvdabalken 3 kap 1 §.

Sälja er villa och traooa ner på jobbet
Om villan är er gemensamma egendom och ni vill sälja den och trappa ner på jobbet så påverkar inte det ert egendomsförhållande sinsemellan. Ni har rätt till hälften av värdet var och hur ni vill leva på det är upp till er.

Vid en eventuell skilsmässa eller makes bortgång så kommer det ni fått ut av villan ses som gemensam egendom och delas mellan er.

Sammanfattning
Bara för att din make har fått huset som enskild egendom betyder inte att han inte kan ge bort den i gåva själv. Ni kan göra så att en del av sommarstugan blir er gemensamma egendom genom att du får en del i gåva av din man. Att skriva ett äktenskapsförord för att göra sommarstugan till gemensam egendom kommer inte vara giltigt då äktenskapsförordet inte kommer gälla den villkorade gåvan.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare