FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/10/2019

Kan en fullmakt ges till flera personer?

Hej!

Kan vår mor ge oss tre söner fullmakt att företräda henne vid hennes brors bodelning?

Eller kan hon bara ge fullmakt till en av oss tre bröder?

Tackar på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Kan fullmakt ges till flera personer?

Regler kring fullmakter regleras framförallt i avtalslagen. Det finns ingen bestämmelse i lagen som hindrar din mor från att ge fullmakt till er alla tre söner (2 kap. 10 § avtalslagen).

Vad ska fullmakten innehålla?

Att er mor meddelar er att ni har fullmakt att representera henne är formellt sett tillräckligt för att ni ska anses ha en fullmakt. Jag skulle dock personligen rekommendera att hon skriver en så kallad "självständig fullmakt" till var och en av er för säkerhets skull. Att fullmakten är självständig innebär i praktiken att den är nedskriven och föreskriver på vilket sätt ni har rätt att representera henne. En sådan fullmakt kan se ut på flera sätt. Jag rekommenderar att ni har med:

1. Fullmaktsgivarens namn (Er mor).

2. Fullmäktiges namn (Ni ska ha varsin fullmakt med ert namn på).

3. Specifikation: Vad fullmakten gäller (Att ni har rätt att representera er mor och föra hennes talan vid broderns bodelning).

4. Fullmaktsgivarens namnteckning

5. Datum

Sammanfattningsvis går det alltså bra att ge fullmakt till er alla tre. Det bästa är då att det skrivs en individuell fullmakt för var och en av er, där ni föreskriver att ni har rätt att föra hennes talan i bodelningen.

Hoppas detta gav svar på din fråga. Uppstår några fler frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning

Axel HelgessonRådgivare