Kan en förälder göra sitt barn arvslöst?

Hej! Jag har bråkat med mina föräldrar vilket fick mig att tänka på vad om det är möjligt för dom att göra mig arvlös. Är det möjligt att göra något sådant? Eller har man alltid rätt till någonting av det enligt lag. Tack på förhand!!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bröstarvinge är den primära arvtagaren enligt den legala arvsordningen, vilket följer av 2 kap 1 § Ärvdabalken (1958:637) (ÄB). Med bröstarvinge avses avkomlingar i nedstigande led, dvs. barn och barnbarn. En bröstarvinge har enligt huvudregeln rätt till att ärva i första hand. Detta kan begränsas med hjälp av ett testamente, enligt 9 kap ÄB. Det finns dock ett lagstadgat skydd för bröstarvingars rätt till arv, vilket stadgas i 7 kap 1 § ÄB. Där anges att bröstarvingen ska ha rätt till sin laglott, vilket utgör hälften av det arv denne skulle ha rätt till om det inte fanns något testamente. Om ett testamente står i strid med detta kan bröstarvingarna begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott. Detta enligt 7 kap 3 § ÄB.

Av ovannämnda bestämmelser följer alltså att en förälder inte kan göra sina barn helt arvlösa. De kan visserligen testamentera bort pengar och egendom till andra, men inte i vilken utsträckning som helst. Barnen ska alltid ha rätt till sin laglott, dvs. hälften av arvet de skulle ha haft rätt till utan ett testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare